Bewegingsadvies

We willen graag gezond bewegen maar wat wordt er ons aangeraden. Hier zijn enkele algemene richtlijnen:

  • niet-sedentair
  • fysiek actief
  • sportief 

Ben je sedentair?

Zit of lig je je veel op een dag waarbij je niet geregeld eventjes opstaat? Dan heb je een sedentaire levensstijl. Een sedentaire levensstijl heeft negatieve gevolgen voor je gezondheid. Zelfs al haal je de andere normen van beweging. Regelmatig eventjes opstaan is belangrijk, ook voor wie al sportief is. Meer concreet raadt men aan om niet langer dan 30 minuten aan één stuk te blijven zitten.

Tips:

  • begin met kleine aanpassingen
  • zet de printer en dossierkast iets verder van je computer
  • verplaats je niet met je bureaustoel maar sta op
  • neem geregeld de trap
  • parkeer je auto iets verder
  • speel met de (klein)kinderen
  • Wij helpen je graag om laagdrempelig meer te gaan bewegen

Ben je fysiek inactief?

Vaak wordt er aangeraden om minstens 30 minuten per dag activiteiten te doen van een matige intensiteit.

Tips:

Ben je onsportief?

Tracht ook best regelmatige intensiever te bewegen. Zelfs drie keer twintig minuten op één week heeft al veel duidelijke effecten. Voor optimale gezondheidseffecten dienen we echter meestal nog meer te bewegen

Tips:

Moet ik echt zoveel bewegen?

Neen, je bent niet verplicht. Het is jouw keuze. Weet wel dat we doorheen de eeuwen geselecteerd zijn op jagen, vechten, vluchten, akkers bebouwen, ... . Ons lichaam is nog niet gewoon om lang achter een computer of tv te zitten en ons te verplaatsen met de auto. We raden je bijgevolg wel aan om niet lang stil te zitten, af en toe eens wat langer aan één stuk te bewegen en intensievere inspanningen te doen. 
Zo veel bewegen is trouwens niet enkel goed voor je lichaam maar ook voor je geest. Je stress vermindert en je wordt er gelukkiger ervan. Het is dus geen opoffering maar een investering.

Vragen?

Contacteer ons via 0495/37 44 93 of via ons contactformulier

share op facebook